Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΥΛΟΓΕΣ ΑΠΟΡΙΕΣ για τις ΑΛΛΑΓΕΣ/ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ στην ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 


Η ομάδα παιδείας της παράταξής μας διαμόρφωσε το παρακάτω κείμενο το οποίο δημοσιεύουμε, στην προσπάθεια μας να συμβάλλουμε στον προβληματισμό που αναπτύσσεται, όχι μόνο στο χώρο των εκπαιδευτικών αλλά και των γονιών, των μαθητών/τριών και ευρύτερα της κοινωνίας:

✅ Τι ακριβώς είναι οι αλλαγές που προωθούνται από το Υπουργείο Παιδείας και τί κρύβεται πίσω από ελκυστικές λέξεις όπως: «ανεστραμμένη τάξη, εργαστήρια δεξιοτήτων, καινοτομία, σχολείο του μέλλοντος, αυτονομία της σχολικής μονάδας»;

Η κυβέρνηση προσπαθεί να επιβάλει τις επιλογές της για την εκπαίδευση με σχεδόν ολοκληρωτικό τρόπο και παρά την καθολική αντίδραση των εκπαιδευτικών.

Ουσιαστικά στοχεύει σε ακόμη μεγαλύτερη μείωση των δαπανών για την δημόσια παιδεία, την αντικατάσταση της γνώσης με πληροφορίες και δεξιότητες, όχι τόσο προς όφελος του/της μαθητή/τριας αλλά της αγοράς εργασίας.

Επίσης προωθείται η διείσδυση επιχειρήσεων σε τομείς της δημόσιας εκπαίδευσης και ο ανταγωνισμός μεταξύ των σχολείων, που θα οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση, υποβάθμιση, καταργήσεις και συγχωνεύσεις μονάδων.

✅ Ήδη έχει δημιουργηθεί μια εκπαιδευτική βιομηχανία παγκοσμίων διαστάσεων η οποία έχει επιβληθεί από τον ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) καθώς και μεγάλες επιχειρήσεις του ΣΕΒ (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών).

Τα κέρδη για τις επιχειρήσεις είναι τεράστια, ιδιαίτερα στον τομέα της αξιολόγησης, είτε πρόκειται για αξιολογήσεις μαθητών/τριών, είτε πρόκειται για αξιολογήσεις εκπαιδευτικών και θεσμών (σχολείων, πανεπιστημίων).

✅ Ανάλογα συστήματα εφαρμόστηκαν τη δεκαετία του 1970 αρχικά στη Βρετανία και στις ΗΠΑ και στη συνέχεια σε άλλες χώρες.

Στη Μεγάλη Βρετανία, όπου εφαρμόστηκε πρώτη φορά, σχεδόν 40.000 δάσκαλοι/ες εγκατέλειψαν το επάγγελμα σε ένα μόλις έτος. Σήμερα υπάρχει έλλειμμα 30.000 δασκάλων και καθηγητών/τριών στην τάξη, ιδίως στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου το 20% των διαθέσιμων θέσεων εκπαιδευτικής κατάρτισης μένουν άδειες. Η έλλειψη καθηγητών/τριών σημαίνει ότι τα τμήματα μεγαλώνουν, οπότε αυτό συνεπάγεται μεγαλύτερη δυσκολία στον έλεγχο, μεγαλύτερη δυσκολία στη βοήθεια για τους/τις λεγόμενους/ες “αδύναμους/ες” μαθητές/τριες. Για να ανταπεξέλθουν οικονομικά, και να λειτουργήσουν τα σχολεία ζητούν απευθείας χρήματα από τους γονείς.

Στις ΗΠΑ όπου επίσης εφαρμόστηκε ανάλογο μοντέλο, η ανάγνωση και τα πρακτικά μαθηματικά έχουν πλέον απόλυτη προτεραιότητα, ενώ οι εκπαιδευτικοί συνειδητοποιούν ότι αυτά τα δύο μαθήματα καθορίζουν το μέλλον του σχολείου τους (αλλά και τη διατήρηση της θέσης τους), με αποτέλεσμα να παραμελούν τα υπόλοιπα.

Η ιστορία, η λογοτεχνία, η γεωγραφία, οι φυσικές επιστήμες, οι ξένες γλώσσες, η αγωγή του πολίτη και τα καλλιτεχνικά μαθήματα υποβαθμίζονται σε εντελώς «δευτερεύοντα».

Χαρακτηριστικά, η Diane Ravitch, υφυπουργός Παιδείας στην κυβέρνηση του Τζορτζ Μπους πατρός το 1991, που σχεδίασε το σύστημα αξιολόγησης, σήμερα μιλάει εναντίον του.

✅ Γιατί να ασχοληθώ;

Γιατί οι συνέπειες ενός τέτοιου συστήματος, είναι καταστροφικές για όλους/ες όσους/ες εμπλέκονται στην εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα:

Στους εκπαιδευτικούς παρατηρούνται αύξηση των ωρών εργασίας, μειώσεις μισθών, απολύσεις, επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας, επιδείνωση των συνθηκών εντός των οποίων διεξάγεται η διδασκαλία, πτώση του ηθικού, πρόωρη εγκατάλειψη του επαγγέλματος.

Οι μαθητές/τριες συνηθίζουν από πολύ μικροί/ες στους διαχωρισμούς (καλοί/ες και κακοί/ες), αξιολογούνται αποκλειστικά και μόνο από τις βαθμολογικές επιδόσεις τους, ενώ δεν λαμβάνονται υπόψη οι κλίσεις και τα ταλέντα τους.

Τα σχολεία διακρίνονται σε “καλά” και “κακά” και χρηματοδοτούνται ανάλογα. Τα μεν “καλά” (αυτά που οι μαθητές/τριες έχουν υψηλές επιδόσεις) λαμβάνουν πλήρη χρηματοδότηση, τα δε “κακά” μειωμένη χρηματοδότηση η οποία θα τα οδηγήσει σε μαρασμό ή και κλείσιμο χωρίς καμιά μέριμνα για τους/τις μαθητές/τριες, οι οποίοι/ες θα στοιβαχθούν σε γειτονική σχολική μονάδα.

✅ Η βαθμολογία παίζει πλέον σημαντικότερο ρόλο;

Ναι. Η αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας απαιτεί δημιουργία φακέλου (portfolio) στον οποίο περιλαμβάνονται οι επιδόσεις του/της σε πολυάριθμες εξετάσεις, εργασίες κλπ.

Η εξασφάλιση καλής επίδοσης ίσως αναγκάσει το γονιό να επιβαρυνθεί επιπλέον οικονομικά.

✅ Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι κομβικό σημείο του σχεδίου της κυβέρνησης. Είναι κακό αυτό;

Όλοι/ες μας είδαμε τα τελευταία δύο χρόνια με την πανδημία, πόσο δύσκολος και αναποτελεσματικός είναι αυτός ο τρόπος.

Δεν διαθέτουν ΟΛΟΙ/ΕΣ οι μαθητές/τριες πρόσβαση στο διαδίκτυο, απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό, ικανότητες χειρισμού.

Κυρίως όμως το σχολείο και η φυσική παρουσία παράγουν ουσιαστική γνώση και όχι απλώς πληροφορία.

✅ Η “αυτονομία της σχολικής μονάδας” ακούγεται ωραία. Γιατί να πω όχι σε αυτό;

Η χρηματοδότηση μέσω χορηγιών και δωρεών, οδηγούν ευθέως στην κατηγοριοποίηση σχολείων. Η εκπαίδευση θα εξαρτάται πλέον από τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, παράγοντας φτηνό, πειθαρχημένο και «ευέλικτο» εργατικό δυναμικό. Τα σχολεία μετατρέπονται σε οικονομικές μονάδες που θα προσπαθούν να εξασφαλίσουν το ψωμί τους μόνες τους (προφανώς από τους γονείς, από κάποιους χορηγούς ή από ενοικίαση των υποδομών τους σε τρίτους). Εννοείται βέβαια ότι κανένας χορηγός δεν θα “επενδύσει” σε “κακό” σχολείο.

Για τη χρηματοδότησή του, το σχολείο μπορεί να συνεργαστεί με διάφορους εξωσχολικούς φορείς (ΜΚΟ, τράπεζες, βιομηχανίες, πρεσβείες και ό,τι φανταστεί κανείς).

Σε αντάλλαγμα για τις χορηγίες τους, έχουν δικαίωμα παρέμβασης στην εκπαιδευτική διαδικασία (μαθήματα που θα διδάσκονται, αναλυτικά προγράμματα κλπ.).

Το κράτος αποδεσμεύεται ως βασικός χρηματοδότης της δημόσιας εκπαίδευσης, ενώ η κάθε σχολική μονάδα αναγκάζεται να βρει μόνη της οικονομικούς πόρους ώστε να επιβιώσει.

Η «ελεύθερη επιλογή σχολείου», δημόσιου και ιδιωτικού, που εισάγεται ως «οδηγία» στα επίσημα κείμενα, θέλει να σπρώξει τα δημόσια σχολεία σε έναν ανελέητο ανταγωνισμό προς «άγραν πελατών», από την οποία θα συναρτούν τη χρηματοδότηση και τη συνέχιση της λειτουργίας τους.

✅ Ναι, αλλά θα μπορώ να επιλέξω το σχολείο του παιδιού μου, αναλόγως κατάταξης. Γιατί είναι λάθος αυτό;

Γιατί αυτή η επιλογή σίγουρα θα αφορά τους λίγους/ες, οι πολλοί/ες δεν θα την έχουν.

Γιατί σύμφωνα με τις αρχές της ισονομίας και της δικαιοσύνης, θα πρέπει όλα τα παιδιά να έχουν την ίδια πρόσβαση σε «καλά» σχολεία. Γιατί ΟΛΑ τα σχολεία θα πρέπει να είναι καλά, για ΟΛΑ τα παιδιά. Κι αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να παλέψουμε, αν θέλουμε να θεωρούμαστε πραγματικά προοδευμένη και προοδευτική κοινωνία.

✅ Κάποια μαθήματα καταργήθηκαν για πρώτη φορά. Τι έχω να πω γι αυτό;

Τα μαθήματα κοινωνικών επιστημών και καλλιτεχνικής παιδείας καταργήθηκαν στο λύκειο, χωρίς κάποια επιστημονική ή παιδαγωγική τεκμηρίωση.

Μαθητές που έπρεπε να προετοιμαστούν για σχολές που απαιτούν ειδικά μαθήματα, έμειναν χωρίς προετοιμασία από το σχολείο και ειδικότητες διδασκόντων εξαφανίστηκαν εν μια νυκτί από το σχολικό χάρτη. Μόνη διέξοδος για τον γονιό είναι το «φροντιστήριο».

✅ Οι περισσότεροι αξιολογούμαστε καθημερινά με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στην εργασία μας. Γιατί όχι και οι εκπαιδευτικοί;

Η αντικειμενική αξιολόγηση, που αποσκοπεί στη βελτίωση και την προαγωγή της επιστήμης και της εκπαίδευσης, δεν θα βρει ποτέ κανέναν εναντίον της.

Ωστόσο, μια διαδικασία η οποία θεσμοθετείται και επιβάλλεται χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση - συζήτηση, επιβεβαιώνοντας την περιφρόνηση του Υπουργείου Παιδείας στο διάλογο και τις δημοκρατικές διαδικασίες, δεν μπορεί παρά να αμφισβητηθεί και να γίνει πεδίο αντιπαράθεσης.

Όταν μάλιστα διαφαίνεται ότι βασικός στόχος είναι η ένταση των μηχανισμών ελέγχου και χειραγώγησης των εκπαιδευτικών, αυτό είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο.

Εξάλλου, με τη δημοσίευση εκθέσεων και την εμπλοκή εξωτερικών φορέων αξιολόγησης, προδιαγράφεται η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, πράγμα που αντιβαίνει στο λειτούργημα του εκπαιδευτικού εν γένει, που είναι να παρέχει τις υπηρεσίες του σε όλους εξίσου.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ

Την αυτοδιαχειριζόμενη κατασκήνωση της Αγίας Βαρβάρας Αργυρούπολης,  στον Άγιο Εύβοιας επισκέφθηκαν τη Δευτέρα 3 Αυγούστου, ο επικεφαλής της Δημοτικής Συνεργασίας, Χρήστος Κορτζίδης, και ο Γιώργος Κοκκίνης υποψήφιος με τον συνδυασμό της παράταξης.

Κεντρική προεκλογική εκδήλωση

Σας περιμένουμε στην κεντρική προεκλογική μας εκδήλωση, την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου στις 20.30, στην πλατεία Σουρμένων.